חיפוש

אולטרסאונד של בלוטת התריס: סקירה מקיפה

תוכן עניינים

אולטרסאונד של בלוטת התריס, הנקראת גם סונוגרפיה, הוא כלי אבחון לא פולשני המשתמש בגלי קול בתדר גבוה כדי ליצור תמונות מפורטות של בלוטת התריס והמבנים הסובבים אותה. שיטת הדמיה זו הפכה לפופולרית יותר ויותר בשל הבטיחות, הנגישות והיעילות שלה באבחון מצבי בלוטת התריס. במאמר מקיף זה, נדון באינדיקציות, בהליך, ביתרונות ובמגבלות של אולטרסאונד של בלוטת התריס.

אולטרסאונד בבלוטת התריס – מתי נעשה השימוש?

זיהוי גושים בבלוטות התריס: גושים בבלוטות התריס לרוב יהיו שפירים, אך ישנם מקרים בהם הגושים הם ממאירים. לכן נדרשת בדיקת אולטרסאונד בבלוטת התריס על מנת להבדיל בין גושים שפירים לחשודים על סמך המאפיינים שלהם, כגון גודל, צורה ומבנה פנימי.

הערכת דלקת בלוטת התריס: במקרים של חשד לדלקת בלוטת התריס, אולטרסאונד יכול לסייע בזיהוי שינויים במרקם בלוטת התריס ובכלי הדם העלולים להצביע על דלקת, המסייעים באבחון של סוגים שונים של דלקת בלוטת התריס.

ביופסיה (FNAB): עבור גושים חשודים, ניתן לבצע FNAB מונחה אולטרסאונד כדי לקבל דגימות רקמה לבדיקה פתולוגית כדי לקבוע אם הגוש שפיר או ממאיר.

הערכה לאחר ניתוח: לאחר ניתוח בלוטת התריס, ניתן להשתמש באולטרסאונד למעקב אחר הישנות או מחלה שיורית.

הערכת מבני צוואר אחרים: ניתן להשתמש באולטרסאונד גם להערכת מבנים אחרים בצוואר, כגון בלוטות לימפה, כלי דם ורקמות רכות, אשר עשויים להיות קשורים להפרעות בבלוטת התריס או למצבים רפואיים אחרים.

הליך אולטרסאונד של בלוטת התריס

הכנת המטופל: המטופל ממוקם בנוחות על שולחן בדיקה עם צוואר לאחור כדי לחשוף את אזור הצוואר הקדמי. ניתן להניח כרית מתחת לכתפיים לתמיכה.

מריחת ג'ל אולטרסאונד: ג'ל על בסיס מים נמרח על העור שמעל לבלוטת התריס כדי להקל על העברת גלי הקול.

מיקום המתמר: מתמר כף יד, הידוע גם כ-probe, מונח בעדינות על פני העור ומוזז בכיוונים שונים כדי לקבל תמונות אופטימליות.

רבלת התמונה ופרשנות: סונוגרף מצלם תמונות של בלוטת התריס והמבנים הסובבים אותה, כולל בלוטות הלימפה, כלי הדם ורקמות רכות אחרות. רדיולוג מפרש את התמונות ומספק דוח מפורט על הממצאים.

היתרונות של אולטרסאונד בלוטת התריס

לא פולשני: בניגוד לשיטות הדמיה אחרות, כגון טומוגרפיה ממוחשבת (CT) והדמיית תהודה מגנטית (MRI), אולטרסאונד אינו כרוך בקרינה מייננת או בחומרי ניגוד, מה שהופך אותו לבטוח יותר עבור החולים.

הדמיה בזמן אמת: אולטרסאונד מאפשר הדמיה בזמן אמת של בלוטת התריס, ומאפשרת הערכה ואבחון מדויקים יותר.

חסכוני: בהשוואה לטכניקות הדמיה אחרות, אולטרסאונד בדרך כלל זול ונגיש יותר.

רזולוציה גבוהה: ציוד אולטרסאונד מודרני מציע תמונות ברזולוציה גבוהה, המאפשר זיהוי ואפיון מדויקים יותר של הפרעות בבלוטת התריס.

מגבלות של אולטרסאונד של בלוטת התריס

תלות במפעיל: איכות תמונות אולטרסאונד של בלוטת התריס תלויה מאוד במיומנות ובניסיון של הסונוגרף, מה שעלול להוביל במקרים נדירים לשונות בפרשנות.

אפיון רקמות מוגבל: בעוד שאולטרסאונד יכול לספק מידע רב ערך על הגודל, הצורה והמבנה הפנימי של גושים בבלוטת התריס, הוא אינו יכול לקבוע את האופי המדויק של הרקמה. FNAB או בדיקות אבחון אחרות עשויות להידרש לאבחנה סופית.

קושי בהדמיית מבנים עמוקים: אולטרסאונד עשוי להיות מוגבל בתמונתו אצל חולים עם צוואר גדול או רקמה רכה שמובילה להדמיה לא אופטימלית של בלוטת התריס.

סיכום

אולטרסאונד של בלוטת התריס הוא כלי אבחון בטוח, לא פולשני ויעיל להערכת מצבים שונים של בלוטת התריס. אמנם יש לו כמה מגבלות, אבל היתרונות שלו באיתור וניטור גושים של בלוטת התריס, הערכת דלקות בבלוטת התריס והנחיית FNAB הופכים אותו לכלי הכרחי בניהול הפרעות בבלוטת התריס. ככל שהטכנולוגיה תמשיך להתקדם, יכולות האבחון של אולטרסאונד בלוטת התריס ימשיכו להשתפר.

פופה הוא האתר המרכזי בישראל עבור עדכונים שוטפים וחמים בתחומים שונים – לימודים, משפחה, חדשנות אופנה ועוד…הישארו מעודכנים 24/7 ובכל מקום:)

הירשמו לניוזלטר שלנו

הישארו מעודכנים גם ברשתות החברתיות

התוכן המוביל בישראל!

כל מה שנכון וצריך לדעת במקום אחד...

אם אהבת את הכתבה, כנראה שגם אלו יעניינו אותך:

Subscribe

Just subscribe to my newsletter
to receive all fresh posts

home3-hero-img.jpg
דילוג לתוכן